Projekt SIPVZ pro 2. stupeň - Učíme se s počítačem
Údaje o projektu
Evidenční číslo: 1187P2005
Projekt: jednoletý
Doba realizace projektu: duben - říjen 2005
Název poskytovatele dotace: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Kraj hl. město Praha
Rozsah: Regionální projekt
Cílová skupina: Žáci a studenti
Okruh: B - využití ICT na II. stupni základní školy
Téma: Vytvoření výukového obsahu nebo výukových materiálů
Řešitelský tým: Tomicová Jelena
Anotace
Zakoupení výukových programů, využívaných k procvičování znalostí z ostatních předmětů a dokoupení hardwaru pro plné využití těchto programů.
Cíl projektu a jeho zdůvodnění
Po vybudování vlastní učebny PC a po nainstalování učebny Indoše škola začala postupně zařazovat do rozvrhu všech tříd II. stupně výuku v počítačových učebnách, a to nejen pro zvládání počítačových dovedností. Postupně jsme pořizovali výukové programy na doplnění učebních osnov. Finančně se na jejich nákupu výrazně podílelo Sdružení rodičů.
Probírání učiva touto formou je pro žáky velkým přínosem a zvládají ho aktivně, iniciativně a s přirozeným zájmem. Zlepšuje se i jejich celková motivace v každém předmětu. Proto je třeba doplnit postupně nabídku výukových programů pro všechny předměty ve všech ročnících.
Souvislost s ostatní činností organizace
Využití výukového softwaru pomáhá žákům ve všech vyučovaných předmětech, nejvíce však ve výuce jazyků, kde žáci slyší jazyk namluvený rodilými mluvčími. Znalost základů výpočetní techniky přispívá k jejich celkovému základnímu vzdělání.
Popis navrhovaného řešení
Nakoupení softwaru, který ještě nepokrývá vyučované předměty druhého stupně. Konkrétně se jedná o předměty: chemie - obecně, dějepis, matematika - geometrie a francouzský jazyk.
Jelikož máme dobré zkušenosti s produkty firem Terasoft a LangMaster je výběr produktů zaměřen spíše na tyto firmy. Na základě nynějších produktů je spočítána orientační cena. Předpokládáme však, že by se do zakoupeného softwaru zařadily i připravované tituly, které ještě nejsou zařazené v prodeji.
Dále je třeba ze softwarového vybavení pořídit upgrade programu MasterEye. Jedná se o pomůcku na výuku žáků v učebnách, která je velmi využívána.
Z kategorie hardwaru zaměnit klasické myši za optické, neboť programy (např. zeměpisné mapy) vyžadují pohotové reakce žáků, které jsou pomocí klasické myši značně problematické. Sluchátka, nezbytná pro jazykové programy.
V poslední řadě je třeba multimediální PC pro dataprojektor, který by bylo tak možno plně využívat při výuce jakýchkoli předmětů (např. typy prezentací učitelů pro žáky, ale též prezentace žáků, kteří si doma připraví referát).
Realizace projektu a jeho vyhodnocení
Byl nakoupen výukový software v souladu s plánem a upraven dle současné nabídky trhu, taktéž hardware byl pořízen dle záměru. Byla koupena taktéž tiskárna, aby se daly plně využívat výukové programy, z nichž většina v sobě obsahuje i tiskový výstupní mód.
Název softwaru | |
---|---|
Master Eye Vision 6_upgrade Cleverbee distribution |
Chemie Didakta |
Francouzština Facettes LangMaster |
Dějepis Didakta |
Dějepis Terasoft |
Křížem krážem staletími Pachner |
Geometrie 1 Didakta |
Geometrie 2 Didakta |
Fyzika Didakta |
Fyzika zajímavě, kapaliny a plyny Pachner |
Zeměpis Didakta |
Kostra ze všech stran Pachner |
ATF Profi Pachner |
Název hardwaru | |
---|---|
Myš optická 3tlačítková s kolečkem Libra |
Sluchátka s ovládáním úrovně hlasitosti Libra |
Triline Hobby Libra |
Laserová tiskárna Samsung Libra |
Žáci s programy pracují v hodinách pracovních činností, kde je s nimi procvičováno učivo dle osnov ZŠ a tematických plánů vyučujícího. Ve vyšších ročnících se i žáci podílí na výběru programu se kterým se poté pracuje. Také sami vyučující s nimi mohou v hodině daného předmětu zajít do pracovny počítačů a tento software jim tak začlenit přímo do samotné výuky.
Multimediální PC je využíváno k zpestření výuky o promítané prezentace, filmy na DVD, různé animace apod. Žáci se i učí prezentovat vlastní referáty za podpory opticky vnímaného podkladu, který si doma připravili.
Jelikož práce se samotnými programi připomíná již Komenského slova „Škola hrou“, odnášejí si děti nové poznatky, které mají mnohdy spojeny i s dalšími podněty, které programy přinášejí.