Projekt SIPVZ pro 1. stupeň - Učíme se s počítačem
Údaje o projektu
Evidenční číslo: 1183P2005
Projekt: jednoletý
Doba realizace projektu: duben - říjen 2005
Název poskytovatele dotace: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Kraj hl. město Praha
Rozsah: Regionální projekt
Cílová skupina: Žáci a studenti
Okruh: A - využití ICT na I. stupni
Téma: Vytvoření výukového obsahu nebo výukových materiálů
Řešitelský tým: Tomicová Jelena
Anotace
Zakoupení výukových programů, využívaných k procvičování znalostí z ostatních předmětů a dokoupení hardwaru pro plné využití těchto programů.
Cíl projektu a jeho zdůvodnění
Po vybudování vlastní učebny PC a po nainstalování učebny Indoše škola začala postupně zařazovat do rozvrhu všech tříd I. stupně výuku v počítačových učebnách, a to nejen pro zvládání počítačových dovedností. Postupně jsme pořizovali výukové programy na doplnění učebních osnov. Finančně se na jejich nákupu výrazně podílelo Sdružení rodičů, protože rozpočet školy není dostatečný.
Probírání učiva touto formou je pro žáky velkým přínosem a zvládají ho aktivně, iniciativně a s přirozeným zájmem. Zlepšuje se i jejich celková motivace v každém předmětu. Proto je třeba doplnit postupně nabídku výukových programů pro všechny předměty ve všech ročnících.
Souvislost s ostatní činností organizace
Využití výukového softwaru přispívá ke kvalitnějšímu a dlouhodobějšímu zvládnutí učiva ve všech vyučovaných předmětech, nejvíce však ve výuce jazyků, kde žáci slyší jazyk namluvený rodilými mluvčími. Znalost základů výpočetní techniky přispívá k jejich celkovému základnímu vzdělání.
Popis navrhovaného řešení
Nakoupení softwaru, který ještě nepokrývá vyučované předměty prvního stupně. Konkrétně se jedná o předměty: matematika - není zcela, český jazyk, přírodověda, vlastivěda a prvouka.
Jelikož máme dobré zkušenosti s produkty firem Terasoft a LangMaster je výběr produktů zaměřen spíše na tyto firmy. Na základě nynějších produktů je spočítána orientační cena. Předpokládáme však, že by se do zakoupeného softwaru zařadily i připravované tituly, které ještě nejsou zařazené v prodeji.
Dále je třeba ze softwarového vybavení pořídit program MasterEye. Jedná se o pomůcku na výuku žáků v učebnách, se kterou máme velmi dobré zkušenosti při práci na II. stupni.
Z kategorie hardwaru zaměnit klasické myši za optické, neboť některé programy (např. zeměpisné mapy) vyžadují pohotové reakce žáků, které jsou pomocí klasické myši z načně problematické. Sluchátka jsou nezbytná pro jazykové programy.
Realizace projektu a jeho vyhodnocení
Byl nakoupen výukový software v souladu s plánem a upraven dle současné nabídky trhu, taktéž hardware byl pořízen dle záměru. Zakoupila se tiskárna, aby se daly plně využívat výukové programy, z nichchž většina v sobě obsahuje i tiskový výstup.
Název softwaru | |
---|---|
Master Eye Vision 6 Cleverbee distribution |
Český jazyk 4 - Pravopisná cvičení Terasoft |
Matematika 1 - pro prvňáčky Terasoft |
Matematika I-IV Terasoft |
Přírodověda 2 - živočichové a rostliny cizích krajin Terasoft |
Přírodověda 3 – živočichové a rostliny ČR Terasoft |
Vlastivěda 1 Terasoft |
Dopravní výchova SPG |
Název hardwaru | |
---|---|
Myš optická 3tlačítková s kolečkem Libra |
Sluchátka s ovládáním úrovně hlasitosti Libra |
Laserová tiskárna Samsung Libra |
Žáci s programy pracují v hodinách pracovních činností, kde je s nimi procvičováno učivo dle osnov ZŠ a tematických plánů vyučujícího. Také sami vyučující s nimi mohou v hodině daného předmětu zajít do pracovny počítačů a tento software jim tak začlenit přímo do samotné výuky.
Jelikož práce se samotnými programi připomíná již Komenského slova „Škola hrou“, odnášejí si děti nové poznatky, které mají mnohdy spojeny i s dalšími podněty, které programy přinášejí.